Unik chans: Specialvisning med formgivaren Akira Minagawa i hans utställning Design=Memory

I utställningen Design=Memory presenterar en av nutidens mest framstående japanska formgivare, Akira Minagawa, och hans mode- och textilmärke minä perhonen. Fredagen den 3 maj finns en unik chans att delta i en specialvisning med Akira Minagawa tillsammans med Sara Borgegård Älgå, intendent pedagogik på Nationalmuseum. Akira Minagawa talar japanska som översätts till svenska. Visningen hålls på svenska, i lugn takt med tid för frågor och översättningar.

I utställningen möter vi den vardags- och naturnära filosofi som genomsyrar Akira Minagawas arbete och företaget minä perhonen som han grundade 1995. I utställningen lyfts den kreativa processen fram tillsammans med kläder, designföremål och unika originalverk. Ett utsökt urval klänningar, kappor och textilier presenteras. I allt är minsta detalj är viktig från materialval till nya och djärva innovationer. Användarnas upplevelser och minnen av plaggen och föremålen spelar en viktig roll. Tillsammans tittar Akira Minagawa och hans team på hur design kan, och ska, göra oss lyckligare i vardagen.

Få veta mer om hur idéer tar form och hur den medvetna och omsorgsfulla produktionen med skickliga hantverkare och små företag i Japan går till.

Tid:
Fredagen den 3 maj kl 15.00 - 16.30

Priser:
Ordinarie pris: 210 kronor. Entrébiljett till museets samlingar och tillfälliga utställningar ingår i priset. Innehavare av frikort, årskort samt Nationalmusei Vänner bokar en kompletterande visningsbiljett på 50 kronor.

Handling som berättigar fri entré skall kunna uppvisas i museet. Se lista under köpevillkor. Årskortsinnehavare kan förboka sin biljett här nedan och bör visa sitt årskort och legitimation vid varje besökstillfälle.

Avbokningsvillkor:
Du kan avbeställa dina biljetter på egen hand kostnadsfritt under fliken https://nationalmuseum.biljetto.com/sokbiljett/ Mina biljetter senast 60 minuter innan din bokade tid. Nationalmuseum utför inga avbokningar och kompenserar inte för avbokningar som fallit utanför uppsatt tidsram.
Nationalmuseum gör inga återköp av biljetter. Du kommer att erhålla en tillgodokod via e-post till samma värde av bokningen efter din avbeställning förutsatt att avbokningen skett inom uppsatt tidsram (60 minuter innan bokad tid).

Tillgodokoden kan användas som ett betalmedel när du bokar biljetter via vår biljettleverantör Biljettos https://nationalmuseum.biljetto.com/ sida. Vänligen notera att tillgodokoden är giltig i tre månader efter avbeställningsdatumet. Tillgodokoden kan endast nyttjas online och inte i kassan eller butiken i museet.

För Nationalmuseums fullständiga köpevillkor https://nationalmuseum.biljetto.com/kopvillkor/

Fredag 2024-05-03
15.00-16.30