Guidade temavisningar:
Tiden baklänges genom samlingarna

Guidade temavisningar:<br> Tiden baklänges genom samlingarna

Guidade temavisningar:

Från 1700-talet till antiken - fyra torsdagsvisningar
Ta chansen att titta närmare på Nationalmuseums samlingspresentation. Vi följer tidslinjen på övre planet och rör oss under fyra torsdagskvällar från 1700-talet tillbaka till antiken. Vid varje tillfälle står en eller ett par salar i fokus och vi fördjupar oss i en tid och några utvalda verk.

Dagar och tider
Torsdagar 29 augusti - 19 september kl 17.30 - 18.30

Ordinarie pris 210 kronor. Entréavgift till museet ingår i priset.

Innehavare av frikort och årskort samt Nationalmusei Vänner bokar en kompletterande visningsbiljett för 50 kronor.

Handling som berättigar till fri entré ska kunna uppvisas i museet. Se lista under köpevillkor.

2024-09-12
17.30-18.30
Tidslinjen/Samlingarna
1500-talet: Att inreda ett slott
Vi fördjupar oss i konstens roll för de europeiska renässansfurstarna och studerar porträtt och vävda tapeter som under 1500-talet prydde dåtidens kungliga slott.
Antal kvar: 0
Tillfället är fullbokat
2024-09-19
17.30-18.30
Tidslinjen/Samlingarna
Antiken och frågan om konstens ursprung
I denna avslutande visning tittar vi närmare på museets övre trapphall med gudar och gudinnor i gips, upphöjda konstnärsporträtt och uttänkta arkitekturdetaljer. Vi rör oss också från trapphallen och följer konsthistoriens visklek med några utvalda nedslag i samlingarna.
Antal kvar: 0
Tillfället är fullbokat